Dela nyhet
Jungfrumönstringen lördagen 18 maj
12 maj 2024 0 kommentarer
Jungfrumönstringen 18 maj 2024
Digitalt skepparmöte kl 9:00
Första start kl 11:00
Sista start 15:00
Länk teams: Möteslänk
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YWQyODc0MTctODUwNS00ZjE3LThkZGUtYzk5ODc5NzcyNDNj%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2270e08322-214a-4b74-ae88-494e6a91bee1%22%2c%22Oid%22%3a%229fcb9678-d2f3-49e1-9576-30fcd6aa17bd%22%7d
Bana meddelas på rorsmansmöte och beroende på vindar beslutas banordning och ev avkortningar. 3 seglingar är planerade. Nedan finns förslag på banalternativ beroende på vindriktning. Se banor i Jungfrumönstringen seglingsföreskrifter
Bana 1- Stora Essingen runt
- Harstart på fjåset
- Runda utlagd boj (SB eller BB bestäms på rorsmansmöte)
- Runda Stora Essingen mot-/medsols bestäms på rorsmansmöte
- Runda grön prick utanför Björnholmen – babordsrundning
- Målgång bakom motorbåt
Bana 2 – Jungfrusund farled
- Start utanför MKS, vid behov läggs ett kryssmärke (rundningshåll bestäms på rorsmansmöte).
- Mål strax norr om Jungfrusundsholmarna i sundet mellan Gällstaö och Estbröte mellan funktionärsbåt och utlagd boj.
Bana 3- Jungfrusund norra leden
- Start Jungfrusund, vid behov läggs ett kryssmärke (SB eller BB bestäms på rorsmansmöte)
- Segling norr om Kungshatt och fågelön enl skiss
- Målgång utanför MKS vid den gröna pricken och funktionärsbåt, finns ej funktionärsbåt på plats gäller gröna pricken.
Bana 4 – Nockebybron (vid nordvästlig vind)
- Harstart på fjåset
- Runda utlagd boj strax efter Nockebybron – babordsrundning
- Runda grön prick utanför Björnholmen – babordsrundning
- Halvindsmålgång bakom följebåt
Bana 5 – krysslänsbana på Fjåset
- Harstart enl kvällskör
- 3 kryssar och två länsar
Hare segling 1 är den som kom på 10:e plats sista kvällsköret. Hare på segling 2 och 3 är den som kommit på 10:e plats i racet innan. Harstart sker enligt regler för kvällskör med startboj. Starten skall alltid följas av en kort kryss boj läggs i rundas innan man seglar bestämd bana. Ingen kryss i den stora farleden dvs Essingen och Gröndal.
Mellan seglingarna finns möjlighet för egen energipåfyllning.
Tänk på att hålla koll på varandra om någon/ några kapsejsar. Det är en lång bana och det kan svårt för funktionärsbåten eller säkerhetsbåten att vara överallt. Viktigt att meddela funktionär om ni bryter och att funktionärer räknar in alla seglarna, så man vet att alla kommer i mål inför varje delsegling.
Vi ses på Fjåset!
/ Kristin & Robert